E-Commerce Dashboard

Wie heeft dit dashboard nodig?
Als je alles wilt halen uit je webshop zul je hier zeker mee aan de slag moeten gaan. Een webshop onderhouden is belangrijk, maar minstens net zo belangrijk is het om te kijken wat bezoekers doen in je webshop, hoe ze je vinden en tot een aankoop komen. Alleen op deze maner kan je je online conversies (en dus omzet) verhogen.
Hoe kan dit dashboard helpen?
Een E-commerce dashboard kan je helpen om vanuit verschillende data bronnen in kaart te brengen hoe je webshop presteert. Welke kanalen leveren de meeste omzet op? Welke stappen doorlopen bezoekers voordat ze tot een aankoop komen? Welke klanten keren terug en hoeveel omzet komt hieruit? Werkt de webshop (technisch) naar behoren?
Hier volgen een aantal onderdelen van een E-commerce dashboard.
Wat heb ik nodig om dit dashboard te activeren?
Dit is afhankelijk van welke data bronnen je gebruikt. Van ieder onderdeel moet je apart data verzamelen en koppelen.
Denk aan:
- Google Analytics
- Google Search Console
- Mailchimp
- Mouse tracking (Hotjar)
- Scroll map
Eventueel kan je nog koppelingen maken met je CRM systeem om de data specifieker te maken.
Sales funnel
Hoe komen je bezoekers tot een aankoop? Welke stappen moeten ze doorlopen? En waar haken ze weer af? Met deze klip krijg je dit inzicht. Aan de hand hiervan zou je kunnen analyseren hoe het komt dat er een bepaald percentage ergens in de funnel afhaakt. Om hier vervolgens actie op te ondernemen.

Bekeken producten
Hoevaak worden de producten in je webshop bekeken? En hoe interessant vinden ze deze content? Op welke van deze pagina’s haken je bezoekers af? En hoeveel dragen de pagina’s bij aan de opbrengst van je webshop? Dit inzicht kunnen we geven met deze klip. Met name de paginawaarde is interessant. Het geeft aan of de pagina is bezocht voordat een bezoeker uiteindelijk tot een aankoop kwam.

Afkomst website verkeer
Met deze klip kan je ontdekken waar je bezoekers vandaan komen, het zogenaamde kanaal. Vervolgens kan je inzicht krijgen in welke van deze kanalen de meeste omzet opleveren. Zo kan je erachter komen welk type bezoeker je eigenlijk het liefst in je winkel wilt hebben.

Apparaten
Via welk apparaat komen de bezoekers binnen? En met welk apparaat doen ze vervolgens aankopen. Dit kan iets zeggen over hoe eenvoudig je website te gebruiken is. En hoe makkelijk mensen tot een aankoop komen.

Nieuwe vs terugkerende bezoekers
Het kan interessant zijn om te kijken naar de omzet in je webshop van nieuwe vs terugkerende bezoekers. Vinden je klanten je producten aantrekkelijk, dan zullen ze geneigd zijn om ook vervolgaankopen in je webshop te doen. Vaak hoe je voor terugkerende klanten minder moeite te doen dan voor nieuwe klanten.

Heatmap
Het kan interessant zijn om te kijken naar de omzet in je webshop van nieuwe vs terugkerende bezoekers. Vinden je klanten je producten aantrekkelijk, dan zullen ze geneigd zijn om ook vervolgaankopen in je webshop te doen. Vaak hoe je voor terugkerende klanten minder moeite te doen dan voor nieuwe klanten.

Laat je niet te snel misleiden door wat je ziet. Een dashboard alleen zegt niet genoeg. Kijk goed naar de uitkomsten en weest kritisch.
We helpen je graag op weg.
[rad-hl] Ook aan de slag met dit dashboard? Neem contact met ons op! [/rad-hl]
Fout: Contact formulier niet gevonden.