Casussen
Groothandel in verlichting: Lichtunie

Groothandel in verlichting
Lichtunie
Lichtunie levert verlichting aan zakelijke eindklanten en installatiebedrijven. Er is veel kennis in huis en bieden goede adviezen over welke verlichting het beste is voor uw huis of bedrijf en bij het overstappen naar LED verlichting.
Aanleiding om met Lichtunie in gesprek te gaan was de vraag hoe er meer omzet gegenereerd kan worden uit de webshop. Er werd een webshop dashboard aangemaakt om inzichtelijk te maken hoe er op dit gebied gepresteerd werd. Maar gaandeweg de gesprekken werd ook nog iets anders duidelijk.
Voor Lichtunie is het erg belangrijk om te concurreren op prijs, en daarom worden vergelijkbare online groothandels in verlichting in de gaten gehouden. Door middel van een Excel overzicht werden de prijzen van de belangrijkste producten vergeleken. Deze prijzen werden handmatig opgezocht.
Door middel van het implementeren van een slimme tool, is dit werk uit handen genomen. Op deze manier wordt er ongeveer 20 uur per maand aan saai handmatig opzoekwerk bespaard. De websites worden nu wekelijks afgegaan door de tool en deze brengt in kaart welke prijzen gewijzigd zijn. Op deze manier kan Lichtunie nog sneller op marktveranderingen inspringen.
Hier een overzicht van hoe deze slimme tool eruit ziet.
Google Search Console
Dit onderdeel van het dashboard gaat over de data van Google Search Console. Allereerst is een ranking te zien van zoekwoorden die gebruikt zien in Google en waarbij Satis is gevonden.
Vervolgens kan de gebruiker inzoomen op een zoekwoord en krijgt zo meer inzicht in hoe in de loop van de tijd Satis gevonden is op de zoekwoord. In het voorbeeld is te zien dat Satis steeds beter gevonden wordt op het zoekwoord ‘beveiliging’, maar het levert nog niet veel kliks op richting de website.
Met deze inzichten kan de content van de website beter afgestemd worden op woorden waarop bezoekers blijkbaar zoeken. De effecten hiervan kunnen in dit dashboard weergegeven worden.


Bron websiteverkeer
Het is erg interessant om te weten waar je bezoekers vandaan komen. Hoe vinden ze je website? De tabel uit dit dashboard laat dit zien. Het grootste deel komt binnen via Google, maar er is ook een deel dat via andere websites binnenkomt.
Bezoekers die via een andere website komen (zogenaamd ‘referral’ verkeer) is interessant, omdat dit vaak waardevolle bezoekers zijn. Ze zijn niet per ongeluk op je site gekomen, maar hebben bijvoorbeeld vanuit een artikel op de andere website doorgeklikt. Blijkbaar was het interessant genoeg en de kans is groot dat de bezoeker je site ook graag leest. Is dat ook zo? Dat kan verder uitgezocht worden.
Hopelijk heb je een idee gekregen van de mogelijkheden die dit dashboard biedt aan Lichtunie. Ook interesse gekregen? Wij komen graag met je in contact.